PERS

RECENSIES AIDA (2018)

Rudolf Nammensma in de Leeuwarder Courant*****: “Van Eijk brengt humor aan, haalt de zwaarte van het liefdesdrama af, weet herhaaldelijk te verrassen, zonder de verhaallijn geweld aan te doen en zonder situaties te laten ontstaan waarin Verdi’s muziek wringt. (…) Maar zodra het drama verder gaat houdt Van Eijk het toneelbeeld rustig en overzichtelijk. Ze doseert haar doorgaans in het oog springende bedenksels. Het is allemaal voortreffelijk in balans.” Lees hier de volledige recensie.

Max Arian in Theaterkrant****: "Ook muzikaal is het een prima voorstelling. Tjalling Wijnstra dirigeert de Filharmonie Noord met veel nuance en gevoel. Het orkest is niet bijzonder groot en dat komt de klank alleen maar ten goede. De beroemde triomfmars heb ik nog nooit zo subtiel horen spelen. (…) Corina van Eijk heeft de opera nieuwe betekenissen gegeven, en laat zien hoe oorlog het mogelijk maakt dat duistere machten de leiding overnemen. Verdi zou het daar beslist niet mee oneens zijn.” Lees hier de volledige recensie.

Kester Freriks in NRC****: “Aida (1871) van Giuseppe Verdi, uitgevoerd door Opera Spanga, breekt met elke conventie, zoals dat sinds 1989 de traditie is van regisseur Corina van Eijk. (…) Meteen in de eerste scène zet de regie het klassieke driehoeksdrama op scherp. Schitterend is mezzosopraan Eva Kroon die ontdekt dat haar grote liefde Radames (tenor Tao Tong) heimelijk verliefd is op Aida, sopraan Maribeth Diggle. (…) Zo biedt deze Aida uiteindelijk een aangrijpende drievoudige liefdesdood, etherisch vertolkt door zacht verglijdende muziek en innige zangers.” Lees hier de volledige recensie.

Frits van der Waa in de Volkskrant****: “De hele cast acteert met overtuiging en zingt vooral sterk. De warmbloedige sopraan van Diggle en de pronte tenor van Tao Tong (Radames) zijn dragende factoren, terwijl Eva Kroon Amneris geleidelijk meer reliëf geeft. Marcel van Dieren en Peter Michailov zingen vorstelijk als de twee koningen, evenals Sinan Vural en Francesca Aquilina, die de geestelijke stand vertegenwoordigen. Het koor levert zowel militairen als geestelijken en doet er ook nog een pilatesballet bij.” 

PERSBERICHT AIDA - VIER NIEUWE TRIOMFMARSEN

Download hier het persbericht 'Vier nieuwe triomfmarsen voorafgaand aan Opera Spanga's 'Aida'

RECENSIES LA TRAVIATA (2017)

Volkskrant: "Van Eijk boft met de sopraan Aylin Sezer, die de complexe rol van Violetta op alle fronten aankan. Ze zingt krachtig waar het moet en breekbaar wanneer de afgematte vrouw denkt aan haar vervlogen droom van liefde."

NRC: "Aylin Sezer in de titelrol heeft een gloedvolle stem en schittert in aria’s als ‘Addio del passato’..."
"...Zet de regie La Traviata in als pamflet tegen vrouwenmisbruik, de muzikale begeleiding is eerder melancholiek. Dit leidt tot een indrukwekkend samenspel."

Theaterkrant: “Dat is wat Van Eijk met haar productie beoogt: ze grijpt La Traviata aan om te laten zien hoe onmenselijk de hedendaagse seksindustrie kan zijn, waarin vrouwen niet meer zijn dan wegwerpartikelen. Daarin slaagt deze productie wonderwel, niet in de laatste plaats dankzij de prestatie van sopraan Aylin Sezer in de titelrol."

RECENSIES AIDA (2001)

NRC Handelsblad: "De individuele profilering van de personages en de detaillering van hun wisselende onderlinge relaties zijn ongekend in een Aïda, die vrijwel altijd zeer globaal en esthetiserend wordt gebracht. (….) Amneris, een opvallend goed gezongen en geacteerde rol van Klara Uleman, is een zeer hedendaagse verwende puber, een akelig wicht met snel wisselende humeuren. (…) Van Corina van Eijk is deze tiende weilandproductie met deze geloofwaardige en indringende slotscène wat betreft interpretatie, enscenering en dramatisch effect de beste. Het is ook van alle Aïda’s die ik zag, wel de belangwekkendste."

Lees hier meer recensies van Aida uit 2001. 

DOWNLOADS AIDA (2018)

Contact
Voor vragen over pers en publiciteit kunt u contact opnemen met Margreet van Litsenburg: margreet@operaspanga.nl of tel. 06-48033716.