OPERA SPANGA

 
MEDEWERKERS
Corina

Corina van Eijk

artistiek leider | producent | regisseur

 

Corina van Eijk, artistiek leider, regisseur, producent, docent studeerde op 21 jarige leeftijd af aan de regieafdeling van de Toneelacademie in Maastricht. Na beëindiging van haar studie acteerde zij een seizoen in het Nederlands theater circuit, onder meer in een toneelstuk n.a.v. een boek van Julio Cortazar, alvorens zich geheel tot de regie te wenden.

Zij doceerde toneel aan de zangstudenten van het Utrechts Conservatorium, aldaar regisseerde zij haar eerste opera, Der Schauspieldirector van Mozart. Zij assisteerde Nuria Espert in het Brusselse La Monnaie (met Dame Gwyneth Jones als Elektra) en Dietrich Hilsdorf bij de Aida in het Duitse Aalto theater te Essen.

Inmiddels had zij in haar eigen woonplaats Spanga de stichting Spanga het Verona van Weststellingwerf opgericht. En de eerste opera geregisseerd in haar eigen achtertuin: L’Elisir D‘Amore van G. Donizetti (1989). De eerste serie openluchtvoorstellingen waren door mond tot mond reclame en door een aantal uitstekende recensies meteen uitverkocht. Het gezelschap verhuisde naar het weiland tegenover Van Eijk’s huis (1990) en in een grote half open tent, met gebruik van ontworpen en natuurlijk decor bracht Opera Spanga Verdi’s meesterwerk Rigoletto.
De basis voor een eigenzinnig operagezelschap was gelegd. In 1991 volgde Les Contes D’Hoffmann van J. Offenbach.

Van Eijk speelde als actrice in o.a. Belle en Marie Antoinette is niet dood (regie Irma Achten/producent Kees Kasander). Voor beide films verzorgde zij de casting. Voor Belle deed zij tevens de productieleiding. De casting deed zij ook voor o.a. de speelfilm Abeltje naar het boek van Annie M.G. Schmidt en de televisie serie Otje (regie Ben Sombogaard/producent Burny Bos).

Zij gaf les aan de studenten van de Academie voor Expressie door Woord en Gebaar te Kampen en aan de Jeugdtheater School Friesland, waar zij tevens haar eerste film regisseerde, n.a.v. Arthur Schnitzlers Reidans. Bij de Nationale Reis Opera regisseerde zij in 1993 Les Pecheurs des Perles van Bizet. Deze opera regisseerde zij tevens in het Duitse Ludwigshaven en in het Operahuis van Linz (Oostenrijk).

In 1994 werd Opera Spanga door de Zwolse Schouwburg gevraagd Ariadne auf Naxos van Richard Strauss te produceren. De stad Zwolle was zeer content met deze reeks voorstellingen. In 2002 vroeg de stad dan ook om de openlucht première van Igor Stravinsky’s razendsnelle komedie Mavra. Opera Spanga bracht hier met veel succes de opening van een tour door de noordelijke provincies van Nederland. Van Eijk, tezamen met haar artistieke team regisseerde in 1994 Samson et Dalila van Camille Saint-Saëns in het Operahuis van Nantes in Frankrijk. De voorstelling werd in Nantes door de pers zeer positief ontvangen, maar het publiek scandeerde teksten als: “Alle Hollanders zijn viezerikken” en “In het cachot met de regisseur, ook al is het een vrouw”.
Bij de Nationale Reisopera regisseerde Van Eijk in 1995 Verdi’s meest complexe werk La Forza del Destino. In Drachten regisseerde zij een muziektheater voorstelling over het leven van Bonifatius. Zij gaf workshops operaregie aan de conservatoria van Zwolle en Groningen. En begeleidde een aantal studenten van de Academie voor Expressie in Kampen. In 1995 haalde Opera Spanga de Nantaise voorstelling Samson et Dalila naar Spanga waar zowel pers als publiek bijzonder enthousiast reageerden. Van Eijk’s regies worden vaak betiteld als verontrustend komisch dramatisch. In 1997 was het voor haar dan ook tijd om een echte komedie te ensceneren. Zij koos, hoe kan het ook anders, voor Verdi’s laatste werk Falstaff. Opera Spanga bracht dit werk met veel plezier en kundigheid. Na de smaak van de echte komedie te hebben geproefd werd het in 1999 tijd voor de perfecte combinatie van drama en komedie: Il Trittico van Giacomo Puccini. In 2000 regisseerde zij in Spanga en Amsterdam (Parade) de multimedia productie Blauwbaard’s Burcht van Bela Bartok.

In 2001 verwierf Opera Spanga status door een vierjarige subsidiering van het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen. In dat jaar bracht Van Eijk’s gezelschap Aida van Verdi als multimedia productie en schreef Van Eijk het scenario voor de operaspeelfilm Rigoletto. In 2002 produceerde en regisseerde Van Eijk (i.s.m. met Omrop Fryslân) Rigoletto, die in 2003 te Spanga in première ging en in januari 2004 op Nederland 3 (NPS) werd uitgezonden.
In september 2004 werd Rigoletto genomineerd voor het “Gouden Beeld” in de categorie Kunst&Cultuur. In 2003 werkte zij met de Friese band Reboelje aan de rockopera Gysbert, Gysbert. In 2004 regisseerde zijn in New York, in coproductie met Nine Circles Chamber Theatre, When Samson met Delilah, een adaptie voor mezzosopraan en viool van Saint-Saëns’s Samson et Dalila, met muziek van de Amerikaan Bruce Saylor. Deze voorstelling was in januari 2005 on tour in de Nederlandse schouwburgen. In de zomer van 2004 ging de door van Eijk geregisseerde opera Buwalsky, a Road Opera van de Amerikanen Mel Marvin en Jonathan Levi in Spanga in wereldpremière. Deze door Opera Spanga geïnitieerde en geproduceerde multimedia coproductie, met Nine Circles Chamber Theatre, ging dat zelfde jaar op tournee door de USA.

In het voorjaar van 2005 ging in Zwolle tijdens het Nederlands Kameroperafestival de opera Sancta Susanna van Hindemith in première. Van Eijk regisseerde de originele vrouwen versie van deze opera, en zij nodigde Margrith Vrenegoor uit een mannelijke versie van dezelfde opera te regisseren. Van Eijk ontving dit jaar de Friese Anjer. Sancta Susanna tourde via de schouwburgen in kerken.

In 2006 begon zij met het schrijven en produceren van de operafilm Samson and Delilah van Camille Saint-Saëns, die zij in de zomer van 2006 regisseerde. Deze operafilm was een coproductie met Omrop Fryslân, Aukso Chamber Orchestra en Camerata Silesia (Katowice Polen). In de winter van 2007 ontving zij een Ridder Orde.
In de zomer van 2007 ging behalve de operafilm Samson and Delilah ook de door Opera Spanga geïnitieerde multimedia opera Gods Videotheek van Krüs en Achten in wereldpremière. In 2008 gaf zij een operaregie workshop aan de Toneelacademie Maastricht en begeleidde zij een student met zijn afstudeer operaproject.

Zij produceerde en regisseerde de jeugdvoorstelling Mevrouw en Meneer Macbeth, een coproductie met het Concertgebouw Amsterdam en in Spanga de opera Donna Giovanna (naar Don Giovanni van Mozart). In 2009 bewerkte en regisseerde zij De Zaak Hoffmann, een coproductie met Opera Studio Nederland en voor Opera Spanga Elektra van Richard Strauss. In 2010 was zij uitvoerend producent en regisseur, in opdracht van het IVAK, van de opera Carmen in Delfzijl. Voor Opera Spanga maakte zij Is this Tosca, een one woman opera met Francis van Broekhuizen. In de winter van 2011 ging deze voorstelling on tour. Een jaar laten maakte zij in coproductie met het Rosa Ensemble de muziektheater productie Falstaff rivisto(Volkskrant: hoort bij de beste Shakepeare vertolkingen van de laatste jaren). Ook in 2011 schreef, regisseerde en produceerde zij voor de NTR televisie de operafilm Donna Giovanna, die in de zomer van 2012 in première ging in een drive-in bioscoop. Ook ging in deze zomer in Spanga de opera Stuyvesant Zero van Caroline Ansink en Jonathan Levi in wereldpremière. In het vroege voorjaar van 2013 deed zij de artistieke coördinatie, bewerking en regie van de muziektheater voorstelling Macbeth voor Fontys Hogeschool Tilburg, een interdisciplinaire project van 4 academies. In de zomer van 2013 de multi mediale muziektheater productie Romeo & Julia, het paradijs ligt onder de voeten van je moeder, een samenwerking met het Fries Jeugd Harmonie Orkest (Theaterkrant: ‘top 3 beste voorstellingen van 2013’ – Groene Amsterdammer: ‘Een van de beste voorstellingen van afgelopen seizoen’). In de zomer van 2014 ging met veel succes Puccini’s Gianni Schicchi, Opera Spanga’s vierde operafilm die met live orkest (Sinfonia Rotterdam o.l.v. Conrad van Alphen) werd vertoond tijdens Opera Spanga’s 25-jarig jubileum, in première. De film met live orkest is tot 24 januari 2015 op diverse plekken in Nederland te zien. Ze regisseerde voor NedPhoGO Monique Krüs ’s nieuwste opera Anne & Zef (in het voorjaar van 2017 te zien in Amsterdam in het Holocaust Museum en in Rome, in 2018 in Londen). Tijdens het Oranjewoud Festival ging de door haar geproduceerde en geregisseerde voorstelling The Electric Flute, vrij naar W.A. Mozarts Die Zauberflöte van Floris van Bergeijk en Jonathan Levi in wereldpremière. Later in 2015 schreef en regisseerde zij de muziektheaterproductie Het Mislukte Debuut, deze voorstelling is onderdeel van het educatieproject MuzykFirus. Afgelopen zomer produceerde en regisseerde zij voor Opera Spanga Giuseppe Verdi’s meesterwerk Macbeth.

Bekijk hier een portret in drie delen van Corina van Eijk van Omrop Fryslan:

deel 1

deel 2

deel 3