OPERA SPANGA


Over Opera Spanga
Stichting Spanga het Verona van Weststellingwerf (OPERA SPANGA) produceert sinds 1989 op eigenzinnige wijze opera’s en operafilms in het Friese plaatsje Spanga. Het gezelschap zet zich in om het medium opera springlevend te houden; alleen de onvoorspelbaarheid is voorspelbaar. De locatie, het kleine dorpje Spanga (200 inwoners) draagt bij aan het succes.

Artistiek leider Corina van Eijk regisseerde de eerste opera in haar eigen achtertuin in Spanga: L’Elisir D’Amore van Donizetti (1989). De eerste serie openluchtvoorstellingen was meteen uitverkocht. Het gezelschap verhuisde in 1990 naar het weiland tegenover Corina van Eijks huis en in een grote half open tent bracht Opera Spanga Verdi’s meesterwerk Rigoletto. Daarna produceerde Corina van Eijk ieder jaar een opera, meestal op locatie in Spanga. Haar regies worden vaak betiteld als verontrustend, komisch en dramatisch.

Sinds 2003 produceert het gezelschap ook operafilms: Verdi’s Rigoletto, Saint-Saens’ Samson and Delilah, Mozarts/Van Bergeijks Donna Giovanna en Puccini’s Gianni Schicchi. Deze laatste, Opera Spanga’s vierde operafilm, werd met live orkest vertoond tijdens het 25-jarig jubileum in de zomer van 2014.

In het kader van Culturele Hoofdstad Leeuwarden-Fryslân/Valletta2018 ging Aida zowel in Spanga als in Valletta, Malta in première. In de zomer van 2019 presenteerde Corina van Eijk de double-bill Pagliacci & Il Tabarro, waarmee tevens het 30-jarig jubileum van Opera Spanga werd gevierd. Vanwege het jubileum verscheen ook het boek Opera in het weiland over 30 jaar Opera Spanga. 

De pers over Corina van Eijk en Opera Spanga:
“Haar voorstelling is verrassend, geestig en aangrijpend van de eerste tot de laatste noot. Haar vergaande interpretatie is ook verregaand logisch. Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat nooit iemand anders het zo heeft bedacht.” Theaterkrant over Macbeth (2016)

“Ondanks de beperkte middelen weet Van Eijk er een coherent geheel van te maken; ze brengt Macbeth terug tot een verhaal over macht. Ook worden de dragende rollen uitstekend ingevuld.” NRC Handelsblad over Macbeth (2016)

"Prachtig gespeeld, sterk gezongen, kortom een Van Eijk-productie op zijn best." Leeuwarder Courant over The Electric Flute (2015)

“Deze voorstelling, hoe eenvoudig ook, ziet er heel mooi uit. Corina van Eijk (Opera Spanga) zet twee houten stapelbedden op het toneel, voorzien van beweegbare schermen die beelden, vooral buitendeuren, laten zien uit het Amsterdam van Anne en het Albanië van Zef, en later beelden van Annes kampen en Zefs landschappen. Het is mooi en ook helder.” Theaterkrant over Anne&Zef (2015-2017)

"Regisseur Corina van Eijk brengt opera op libertijnse wijze en houdt alles in eigen hand. Ze is de personificatie van het regisseurstheater, voor haar is niets heilig. Alles geeft ze haar eigen draai: het verhaal, de muziek, de enscenering. Bovendien zet ze steeds nieuwe middelen in." NRC Handelsblad over de operafilm Gianni Schicchi (2014)

“(..) weet wat de liefhebber te wachten staat: geladen dramatiek met een flinke knipoog. Soms is dat op het aanstootgevende af, maar het stemt ook tot nadenken. (...) Daarbij is dit een fantastisch spektakel!” Luister over de operafilm Donna Giovanna (2012)

“Mooi om te zien hoe in beide opera's het menselijk tekort met een bijzonder scherp ontleedmesje wordt blootgelegd.” Volkskrant over Stuyvesant Zero (2012)