OPERA SPANGA

 

MEDEWERKERS

Corina-2019

Corina van Eijk

artistiek leider | producent | regisseur

 

Corina van Eijk, artistiek leider, regisseur, producent en docent studeerde op 21-jarige leeftijd af aan de regieafdeling van de Toneelacademie in Maastricht. Na het afronden van haar studie acteerde zij een seizoen in het Nederlandse theatercircuit, onder meer in een toneelstuk gebaseerd op een boek van Julio Cortazar, alvorens zij zich geheel tot de regie ging wenden.

Opera in de achtertuin
Corina van Eijk doceerde toneel aan de zangstudenten van het Utrechts Conservatorium. Daar regisseerde zij haar eerste opera, Der Schauspieldirector van Mozart. Zij assisteerde Nuria Espert in het Brusselse La Monnaie (met Dame Gwyneth Jones als Elektra) en Dietrich Hilsdorf bij Aida in het Duitse Aalto-Theater te Essen. Inmiddels had zij in haar eigen woonplaats Spanga ‘Stichting Spanga het Verona van Weststellingwerf’ opgericht. De eerste opera in Spanga regisseerde zij in haar eigen achtertuin: L’Elisir D’Amore van Donizetti (1989). De eerste serie openluchtvoorstellingen was door mond-tot-mond-reclame en door een aantal uitstekende recensies meteen uitverkocht. Het gezelschap verhuisde naar het weiland tegenover Corina van Eijks huis (1990) en in een grote half open tent, met gebruik van ontworpen- en natuurlijk decor bracht Opera Spanga Verdi’s meesterwerk Rigoletto.

De basis voor een eigenzinnig operagezelschap was gelegd. In 1991 volgde Les Contes D’Hoffmann van Offenbach. Corina van Eijk speelde als actrice in onder meer Belle en Marie Antoinette is niet dood (regie Irma Achten/producent Kees Kasander). Voor beide films verzorgde zij de casting. Voor Belle deed zij tevens de productieleiding. Ook deed zij de casting voor de speelfilm Abeltje naar het boek van Annie M.G. Schmidt en de televisieserie Otje (regie Ben Sombogaard/producent Burny Bos). Corina van Eijk gaf les aan de studenten van de Academie voor Expressie door Woord en Gebaar te Kampen en aan de Jeugdtheaterschool Friesland, waar zij tevens haar eerste film regisseerde, naar aanleiding van Arthur Schnitzlers Reidans. Bij de Nationale Reisopera regisseerde zij in 1993 Les Pecheurs des Perles van Bizet. Deze opera regisseerde zij tevens in het Duitse Ludwigshaven en in het Operahuis van Linz (Oostenrijk).

In 1994 werd Opera Spanga door de Zwolse Schouwburg gevraagd Ariadne auf Naxos van Richard Strauss te produceren. De stad Zwolle was zeer content met deze reeks voorstellingen. In 2002 vroeg de stad dan ook om de openluchtpremière van Stravinsky’s razendsnelle komedie Mavra. Opera Spanga begon hier met veel succes een tour door de noordelijke provincies van Nederland. Corina van Eijk regisseerde samen met haar artistieke team in 1994 Samson et Dalila van Camille Saint-Saëns in het Operahuis van Nantes in Frankrijk. De voorstelling werd in Nantes door de pers zeer positief ontvangen, maar het publiek scandeerde teksten als: “Alle Hollanders zijn viezeriken” en “In het cachot met de regisseur, ook al is het een vrouw”.

Verontrustend, komisch, dramatisch
Bij de Nationale Reisopera regisseerde Corina van Eijk in 1995 Verdi’s meest complexe werk La Forza del Destino. In Drachten regisseerde zij een muziektheatervoorstelling over het leven van Bonifatius. Zij gaf workshops operaregie aan de conservatoria van Zwolle en Groningen en begeleidde een aantal studenten van de Academie voor Expressie in Kampen. In 1995 haalde Opera Spanga de Nantaise voorstelling Samson et Dalila naar Spanga waar zowel pers als publiek bijzonder enthousiast op reageerden. Corina van Eijks regies worden vaak betiteld als verontrustend, komisch en dramatisch. In 1997 was het voor haar dan ook tijd om een echte komedie te ensceneren. Zij koos, hoe kan het ook anders, voor Verdi’s laatste werk Falstaff. Opera Spanga bracht dit werk met veel plezier en kundigheid. Na de smaak van de echte komedie te hebben geproefd, werd het in 1999 tijd voor de perfecte combinatie van drama en komedie: Il Trittico van Puccini. In 2000 regisseerde Corina van Eijk in Spanga en Amsterdam (Parade) de multimediaproductie Blauwbaards Burcht van Bartók.

De eerste operaspeelfilm
In 2001 verwierf Opera Spanga status door een vierjarige subsidiëring van het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen. In dat jaar bracht Corina van Eijks gezelschap Aida van Verdi als multimediaproductie en schreef ze het scenario voor de operaspeelfilm Rigoletto. In 2002 produceerde en regisseerde Corina van Eijk (in samenwerking met Omrop Fryslân) Rigoletto, die in 2003 te Spanga in première ging en in januari 2004 op Nederland 3 (NPS) werd uitgezonden. In september 2004 werd Rigoletto genomineerd voor het “Gouden Beeld” in de categorie Kunst & Cultuur.

In 2003 werkte Corina van Eijk met de Friese band Reboelje aan de rockopera Gysbert, Gysbert. In 2004 regisseerde zij in New York, in coproductie met Nine Circles Chamber Theatre, When Samson met Delilah, een adaptie voor mezzosopraan en viool van Saint-Saëns’ Samson et Dalila, met muziek van de Amerikaan Bruce Saylor. Deze voorstelling ging in januari 2005 op tournee langs de Nederlandse schouwburgen. In de zomer van 2004 ging de door Corina van Eijk geregisseerde opera Buwalsky, a Road Opera van de Amerikanen Mel Marvin en Jonathan Levi in Spanga in wereldpremière. Deze door Opera Spanga geïnitieerde en geproduceerde multimedia-coproductie, met Nine Circles Chamber Theatre, ging datzelfde jaar op tournee door de USA.

In het voorjaar van 2005 ging in Zwolle tijdens het Nederlands Kameroperafestival de opera Sancta Susanna van Hindemith in première. Corina van Eijk regisseerde de originele vrouwenversie van deze opera en zij nodigde Margrith Vrenegoor uit om een mannelijke versie van dezelfde opera te regisseren. Corina van Eijk ontving dit jaar de Friese Anjer. Sancta Susanna tourde via de schouwburgen in kerken. In 2006 begon Corina van Eijk met het schrijven en produceren van de operafilm Samson and Delilah van Camille Saint-Saëns, die zij in de zomer van 2006 regisseerde. Deze operafilm was een coproductie met Omrop Fryslân, Aukso Chamber Orchestra en Camerata Silesia (Katowice Polen).

Ridderorde
In de zomer van 2007 ging behalve de operafilm Samson and Delilah ook de door Opera Spanga geïnitieerde multimedia-opera Gods Videotheek van Krüs en Achten in wereldpremière. In de winter van 2007 ontving Corina van Eijk een ridderorde. In 2008 gaf zij een operaregieworkshop aan de Toneelacademie Maastricht en begeleidde zij een student met zijn afstudeer operaproject. Zij produceerde en regisseerde de jeugdvoorstelling Meneer en Mevrouw Macbeth, een coproductie met het Concertgebouw Amsterdam en in Spanga de opera Donna Giovanna (naar Don Giovanni van Mozart). In 2009 bewerkte en regisseerde zij De Zaak Hoffmann, een coproductie met Opera Studio Nederland en voor Opera Spanga Elektra van Richard Strauss.

In 2010 was Corina van Eijk uitvoerend producent en regisseur, in opdracht van het IVAK, van de opera Carmen in Delfzijl. Voor Opera Spanga maakte zij Is this Tosca, een one-woman-opera met Francis van Broekhuizen. In de winter van 2011 ging deze voorstelling op tournee. Een jaar later maakte zij in coproductie met het Rosa Ensemble de muziektheaterproductie Falstaff rivisto (Volkskrant: “hoort bij de beste Shakepeare-vertolkingen van de laatste jaren”). Ook in 2011 schreef, regisseerde en produceerde zij voor de NTR de operafilm Donna Giovanna, die in de zomer van 2012 in première ging in een drive-in bioscoop. Die zomer ging in Spanga de opera Stuyvesant Zero van Caroline Ansink en Jonathan Levi in wereldpremière. In het vroege voorjaar van 2013 deed zij de artistieke coördinatie, bewerking en regie van de muziektheatervoorstelling Macbeth voor Fontys Hogeschool Tilburg, een interdisciplinair project van vier academies.

25-jarig jubileum
In de zomer van 2013 bracht Opera Spanga de multimediale muziektheaterproductie Romeo&Julia, het paradijs ligt onder de voeten van je moeder, een samenwerking met het Fries Jeugd Harmonie Orkest (Theaterkrant: “top 3 beste voorstellingen van 2013” – Groene Amsterdammer: “Een van de beste voorstellingen van afgelopen seizoen”). In de zomer van 2014 ging met veel succes Puccini’s Gianni Schicchi, Opera Spanga’s vierde operafilm in première, die met live orkest (Sinfonia Rotterdam o.l.v. Conrad van Alphen) werd vertoond tijdens Opera Spanga’s 25-jarig jubileum. De film met live orkest was tot 24 januari 2015 op diverse plekken in Nederland te zien.

Corina van Eijk regisseerde voor NedPhoGO Monique Krüs’ nieuwste opera Anne & Zef (in 2016 te zien in de Nederlandse theaters en in voorjaar 2017 te zien in het Holocaust Museum, Amsterdam). Op Oranjewoud Festival ging de door haar geproduceerde en geregisseerde voorstelling The Electric Flute, vrij naar Mozarts Die Zauberflöte, van Floris van Bergeijk en Jonathan Levi in wereldpremière. Later in 2015 schreef en regisseerde zij de muziektheaterproductie Het Mislukte Debuut, deze voorstelling is onderdeel van het educatieproject MuzykFirus. In 2016 produceerde en regisseerde zij voor Opera Spanga Verdi’s meesterwerk Macbeth en gaf zij een workshop op het Conservatorium van Amsterdam. In 2017 regisseerde en produceerde zij voor Opera Spanga La Traviata van Verdi. In het najaar van 2017 werkte zij met de studenten van de operaklas aan de Dutch National Opera Academy.

Leeuwarden-Fryslân 2018
In 2016 begon Corina van Eijk een internationale samenwerking met twee scholen: MCAST (school for creative arts Mosta, Malta) en D’Drive (school for creative arts, Leeuwarden). Samen met hen en met haar artistieke team bereidde ze de multimediavoorstelling Aida van Verdi voor. Deze ging in het kader van Culturele Hoofdstad Leeuwarden-Fryslân 2018 in première te Spanga in juli 2018 en in september in Valletta, Malta. Voor LF2018 in Spanga produceerde zij ook een randprogramma waar onder meer viermaal een nieuwe Triomfmars werd uitgevoerd. In september 2018 ging in Valletta, Malta de door haar geschreven en geregisseerde opera van Monique Krüs, Corto Maltese, a ballad of the Salty Sea in première. In het najaar van 2018 regisseerde zij met een Albanese cast Monique Krüs’ opera Anne & Zef.

In de zomer van 2019 presenteerde Corina van Eijk de double-bill Pagliacci & Il Tabarro, waarmee tevens het 30-jarig jubileum van Opera Spanga werd gevierd. Momenteel werkt zij aan The Other de vijfde operafilm van Opera Spanga die in oktober 2020 in première zal gaan. 

Bekijk hier een portret in drie delen van Corina van Eijk van Omrop Fryslân:

deel 1

deel 2

deel 3